Czym jest chrzest w Duchu Świętym?

Artykuł pochodzi z http://www.gotquestions.org/Polski/chrzest-Duchu-Swietym.html

Pytanie: Czym jest chrzest w Duchu Świętym?

Odpowiedź: Chrzest w Duchu Świętym można zdefiniować jako Boże dzieło dokonywane w wierzącym w momencie, kiedy człowiek jest zbawiony. Dochodzi wtedy do zjednoczenia z Bogiem i z innymi wierzącymi w Ciele Jezusa Chrystusa, jakim jest Jego Kościół. 1 List św. Pawła do Koryntian 12:12-13 i jego List do Rzymian 6:1-4 stanowią podstawę do tego nauczania. 1 List do Koryntian 12:13 mówi: „Wszyscyśmy bowiem w jednym Duchu zostali ochrzczeni, [aby stanowić] jedno Ciało: czy to Żydzi, czy Grecy, czy to niewolnicy, czy wolni. Wszyscyśmy też zostali napojeni jednym Duchem”. List do Rzymian 6:1-4 mówi: „Cóż więc powiemy? Czyż mamy trwać w grzechu, aby łaska bardziej się wzmogła? żadną miarą! Jeżeli umarliśmy dla grzechu, jakże możemy żyć w nim nadal? Czyż nie wiadomo wam, że my wszyscy, którzyśmy otrzymali chrzest zanurzający w Chrystusa Jezusa, zostaliśmy zanurzeni w Jego śmierć? Zatem przez chrzest zanurzający nas w śmierć zostaliśmy razem z Nim pogrzebani po to, abyśmy i my wkroczyli w nowe życie – jak Chrystus powstał z martwych dzięki chwale Ojca”. I choć fragment ten nie mówi o Duchu Bożym, opisuje pozycję wierzących przed Bogiem, a 1 List św. Pawła do Koryntian mówi, jak to się dzieje.

Trzy fakty są potrzebne, by w pełni zrozumieć chrzest w Duchu Świętym. Po pierwsze 1 List św. Pawła do Koryntian 12:13 wyraźnie mówi, że wszyscy zostali ochrzczeni, tak jak wszyscy zostali napojeni jednym napojem (przyjęcie Ducha). Po drugie, nigdzie w Piśmie Świętym nie jest napisane, że wierzący są namawiani przez Boga do chrztu w/przez Ducha Świętego. Oznacza to, że wszyscy wierzący doświadczają tego. Po trzecie i ostatnie, List św Pawła do Efezjan 4:5 wydaje się mówić o duchowym chrzcie. Jeśli tak, chrzest w Duchu dotyczy każdego wierzącego, podobnie jak „jedna wiara” i „jeden Ojciec”.

Podsumowując, chrzest w Duchu Świętym ma dwa cele: (1) dołącza nas do Ciała Chrystusa, i (2) aktualizuje nasze ukrzyżowanie z Chrystusem. To, że jesteśmy w Jego ciele oznacza, że zmartwychwstaliśmy z nim do nowego życia (List św. Pawła do Rzymian 6:4). Zatem powinniśmy postarać się rozwijać nasze dary duchowe, tak, by ciało funkcjonowało właściwie, jak mówi kontekst 1 Listu św. Pawła do Koryntian 12:13. Doświadczanie jednego chrztu w Duchu jest podstawą jedności Kościoła, o czym mówi kontekst Listu do Efezjan 4:5. Skoro jesteśmy połączeni z Jezusem w Jego śmierci, pogrzebani z nim i wraz z Nim zmartwychwstaliśmy przez Ducha Świętego, jest to dla nas podstawą do chęci zwyciężenia mocy grzechu i życia nowym życiem (List św. Pawła do Rzymian 6:1-10, List św. Pawła do Kolosan 2:12).

3 Komentarze

  1. anita said,

    29 Maj, 2009 @ 11:56 am

    ja inaczej definiuje pojęcie „chrztu Duchem Świętym”, tj., nie utożsamiam tego z „nowonarodzeniem” (narodzeniem „z góry” – Ew.Jana1,12-13 i 3,5-6), dlatego mój komentarz do „Języków” może być xle odebrany..

  2. czytelnik said,

    5 grudnia, 2009 @ 5:32 pm

    Wg. Księgi Dziejów Apostolskich Chrzest Ducha Świętego jest wyposażeniem chrześcijanina w moc, aby mógł być swiadkiem Jezusa Chrystusa wszędzie gdzie jest. Tej Mocy i tego doświadczenia potrzebuje dzisiaj Kazdy z nas i jest to dostepne dla Każdego wierzącego.Por. Dz. Ap. 1:8. tego Właśnie doświadczyli Apostołowie w dniu Pięćdziesiątnicy gdy zostali napełnieni przez Ducha Świętego i zwiastowali ewangelię obecnym ludziom mówiąc w ich językach, nie był to żaden ekstatyczny bełkot, ( wiem o czym pisze bo sam bylem charyzmatykiem) taki jak słyszymy w dzisiejszych wspólnotach charyzmatycznych. To byly jezyki narodów, które zostały wymienione w tekscie, Partów Medów Elamitów itp. por. Dz.Ap. 2:10-11.

  3. Marek said,

    14 czerwca, 2012 @ 10:06 pm

    Jak nad tym rozmyślałem ostatnio to doszedłem do wniosku, że chrzest Duchem Świętym to nic innego jak napełnienie Duchem Świętym. Było raz tak, że apostołowie/uczniowie bali się i modlili razem a potem miejsce gdzie byli zgromadzeni zadrżało i zostali napełnieni Duchem Świętym a potem z odwagą głosili słowo.

    Tak myślę, że napełnienie Duchem można by zinterpretować jako coś głębszego niż zanurzenie w Duchu Świętym (chrzest). Bo zanurzenie ma charakter zewnętrzny (chyba, że zostajesz w Nim cały czas).
    Natomiast napełnienie Duchem Świętym ma charakter wewnętrzny.
    Ale tak naprawdę to myślę, że chodzi dokładnie o to samo.

    M.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: